Město Velké Hamry
městoVelké Hamry

ZO ČSV Velké Hamry

Včelařský kroužek založený v roce 2010 u příležitosti 100. výročí založení ZO ČSV Velké Hamry

Letní soutřednění VKM Velké Hamry 2013

Včelařský kroužek mládeže Velké Hamry pořádá každý rok letní soutředění. Náplní týdenní akce jsou návštěvy u včelařů, přednášky, výlety a samozřejmě koupání. Letošní rok jsme stejně jako vloni navštívili úrodnou a pohostinnou Moravu. 6 včelaříků z kroužku, 1 skorovčelařku ze Semilska a 2 včelaříky čekatele srdečně  přivítali  včelaři z okolí Holešova, Zlína a Valašského Meziříčí.

Na první zastávce nás přivítal přítel Vojtěch Bureš z Drysic na Hané. Nejprve jsme navštívili chrám Sv. Benedikta v Pustiměři. Chrám Sv. Benedikta má totiž jednu zvláštnost. Pravidelně se zde usazuje nad vstupem do chrámu včelí roj. Po prohlídce chrámového roje, zahrady a torza rotundy jsme pokračovali do Drysic na prohlídku včelnice. Na včelnici Vojtěcha Bureše jsme se dozvěděli jaké to je, když se včelaří v langstrotech s jumbo nástavky, probrali jsme problematiku cirkulace vzduchu v úlu a viděli včelstvo které plně obsedalo 3 jumbo nástavky poté, co dalo 4 plnohodnotné oddělky. Vojtěch Bureš celý kroužek pohostil výbornou uzeninou (jenom a pouze z masa) a na rozloučení každý dostal sklenici medu a pytel ořechů.

Druhý den jsme navštívili přítele Jiřího Kalendu. V Podlesí u Kalendů bylo připraveno medobraní. Všichni včelaříci pomáhali s prací ať už to byla prohlídka včelstev, vybíraní rámků, ometání včel, vytáčení, žvýkání víček. Odměnou pro nás pro všechny byl kulinářský skvost - oběd připravený paní domu. Od Kaledů jsme odjížděli se sladkými a mastnými bradami. Výborná kombinace! Po dni plném namáhavé práce, kdy každý z  nás musel vytočit a sníst tolik, co sám váží, všem přišlo vhod odpoledne strávené na koupališti.

Celý třetí den nám dělal průvodce přítel Antonín Brázdil předseda ZO Holešov. Ráno jsme navštíli přítele Rostislava Kaňu v jeho včelíně. Zde jsme si poslechli jaké postupy používá při včelaření na míře 39x17, prohlédli si pěkný podsklepený včelín. Jako pohoštění byl fantastický závin. Následovala prohlídka naučné včelí stezky, skazenu lidové architektury a Rymické tvrze. Po obědě jsme navštíli přítele Antonína Vyňuchala, který každý den dokazuje, že když včelař skutečně chce, tak žádná překážka neexistuje. Přítel Antonín Vyňuchal pozval včelaříky na svoje stanoviště, kde chová matky. Názorně předvedl postup chovu, všem ukázal, jak prakticky včelařit na malém prostoru kočovného vozu a včelaříci pod jeho vedením přidali matku do oddělku. Návštěvu jsme

ukončili u výborného pohoštění, které pro nás přítel Vyňuchal připravil.

Čtvrtý den byla naplánovaná návštěva ZOO Lešná. V tématicky zpracovaných částech zoo rozdělených podle kontinetů – Austrálie, Asie, Amerika, Afrika jsme se v průchozích expozicích dostali přímo mezi zvířata a mohli ochutnat exotickou chuť každého kontinentu! Skvělé  expozice nás vtáhly do přirozeného prostředí zvířat až  jsme zapomněli, že jsme v zoo a ne v divoké přírodě. Odpoledne prach z pouští a savan smyla chladivá voda koupaliště.

Pátý den jsme navštívili Kroměříž. Cestou do Hanáckých Athén jsem se zastavili u přítele Michala Říhy. Přítel Michal Říha včelaříkům představil moderní trendy ve včelařství a věnoval invertní cukr pro zakrmení včelstev včelařského kroužku. Po prohlídce historického centra jsme horký letní den strávili v zámecké zahradě u Kroměřížského zámku a Květné zahradě.

Šestý den začal na hradě Helfštýnu. Při výletu do středověku jsme obdivovali nevšední krásu a um kovářských mistrů. Již přes 30 let si ti nejlepší dávají sraz na tomto hradě, aby zde rokovali a z kusu mrtvého kovu vytvořili obrazy, sochy a umělecká díla, která přežíjí staletí. Odpoledne jsme zavítali k příteli Antonínu Váhalovi, kde jsme si prohlédli včelařskou výrobu a ochutnali skvělou medovinu.

Sedmý den jsme po dlouhé cestě zpět do Jizerek zakončili schlazením v bazénu a přáním, aby se příští rok vyvedl alespoň stejně dobře a my zase mohli navštívit skvělé přátele  včelaře.

Za VKM Velké Hamry Jaroslav Těhník

včelařiAntonín VyńuchalVčelařská naučná stezkaRostislav KaňaJiří KalendaVojtěch Bureš

Včelařský kroužek –

včelaříci Velké Hamry byl založen v roce 2010 u příležitosti 100.výročí založení ZO ČSV Velké Hamry.včelaříci

Včelařský kroužek si klade za cíl zajistit pokračování včelařské tradice ve Velkých Hamrech a okolí. Proto se snaží přivést ke včelaření co možná nejmladší děti, aby poznaly krásu pobytu v přírodě, radost z dobře vykonané práce a v neposlední řadě i sladkou odměnu za celoroční péči o včelky. Děti se nejprve zábavnou formou seznamují se základními informacemi o životě včel a o způsobu jejich chovu. Seznámí se s pomůckami včelaře, prohlídnou si typy různých úlů. Dozvědí se, co je včelí rodina, jak včelstvo funguje a jak se chová v různých situacích. Osvojí si základní informace potřebné k chovu včel a péči o včelstvo. Teoretická výuka je prováděna za pomoci velkého počtu obrazového materiálu –obrázky, fotografie, DVD a praktických ukázek – použití rozpěráku, kuřáku atp..Teoreticky získané informace děti na jaře využijí v praxi při péči o včelstva, které dětem do kroužku věnovala ZO ČSV Velké Hamry.včelaříci 2
Na schůzkách se děti mohou těšit na poznávací výlety do přírody, zájezdy nejen po České republice se ZO ČSV Velké Hamry, výrobu svíček, zdobení perníčků atd.
Nejlepší včelaříci budou reprezentovat celý kroužek na soutěži Zlatá včela, kde poměřují své schopnosti všechny kroužky včelaříků z celé České republiky.

Kristýna Těhníková

Vyjádření k existenci sítí

vyjádření k existenci sítí

cz.mawis.eu

!Nová služba pro žadatele o povolení stavby, územní souhlas, ohlášení, stavební povolení apod.!